تیم های حزبی با وظایف مشخص Featured

  • Written by:

  یکی از اشکال سازمانیابی اعضا، تیم های حزبی با وظایف مشخص است. این تیم ها میتواند حول فعالیت های زیر شکل گیرد:

 – تیم های خبر رسانی

ارسال خبر یک عرصه مهم فعالیت حزب در ایران است. ارسال خبر برای حزب هم به لحاظ رساندن صدای اعتراض مبارزات بخش های مختلف جامعه در سطح اجتماعی و جهانی مهم است. هم به حزب امکان میدهد که بر اعتراضات تاثیر بگذارد و به موقع عکس العمل نشان دهد. ارسال خبر حضور حزب در ایران را تامین میکند و به لحاظ سیاسی بسیار مهم است.

 هر جمعی میتواند بنا به موقعیت اجتماعی خود روشن کند که از کدام مراکز کارگری، از کدام شهرها و از کدام بخش های جامعه و غیره میتواند خبر و گزارش تهیه کند و برای حزب ارسال کند. در چنین صورتی خبرنگاران مختلف حزب بخش مهمی از جامعه و فضای شهرها را میتوانند منعکس کنند و بدینترتیب حضور حزب بدرجه ای تامین شود. خبر میتواند مربوط به یک اعتراض جمعی، به درگیری های خیابانی با جوانان و زنان، فضای فکری و سیاسی مردم، فضای پارگان ها و مراکز نظامی رژیم، روحیه نیروهای مسلح و غیره باشد.

 نکاتی در مورد چگونگی تهیه خبر

– درجه معتبر بودن خبر روشن باشد.

– زمان شروع، خواستهای اعتراضی مردم و تا حدی که ممکن است جزییات خبر روشن باشد. هر چه خبر دقیق تر باشد، اعتبار بیشتری به رسانه های ما میدهد، اعتماد مردم را بیشتر جلب میکند و امکان دخالت و نظر دهی را بیشتر تامین میکند .

– تلاش شود که مشکلات و موانع بر سر راه مبارزات مورد نظر انعکاس یابد.

– سرانجام خبر گزارش شود.

– تهیه عکس و فیلم از صحنه های اعتراضی و حتی از فضای روزمره زندگی در شهرها حیاتی است. تکنولوژی امروز، تلفن های دوربین دار، اینترنت و استفاده از یوتیوپ، همگی این امکان را ایجاد کرده اند. از صحنه های مختلف جامعه عکس و فیلم گرفت و پای صحبت مردم نشست. مصاحبه کرد. فیلم گرفت و ارسال گرفت. بدین ترتیب جمع ها و تیم های خبر میتوانند در عین حال همکاران خوبی برای کانال جدید باشند.

 مهمترین نکته در خبرنگاری دقت و سرعت است. خبری که دقیق نباشد فقط به اعتبار ما لطمه میزند. و خبری که کهنه باشد دیگر خبر نیست. اگر امروز اتفاقی افتاده است باید همین امروز خبر را تهیه و ارسال کرد. بویژه درمورد اعتصابات کارگری که ممکن است چند روز طول بکشد نکته فوق العاده مهم تداوم ارسال خبر است یعنی هر روز حتی اگر اتفاق تازه ای در جریان اعتصاب نیفتاده باشد باید همین را گزارش داد.

داشتن سرعت عمل به این معنی نیست که خبرهای کهنه را گزارش ندهمیم. باید خبرهای حتی یک هفته قبل و دو هفته قبل را هم گزارش داد اما بین خبر تازه و کهنه تفاوت زیادی وجود دارد.

 ٢- تیم های پخش

یک جنبه مهم کار تیم های پخش نمایندگی حضور حزب و صف آزادیخواهی و برابری طلبی در در سطح محل و شهر است. تیم های پخش شعارهای ما را به میان مردم میبرند، راهکارهای سیاسی روز را به گفتمان مردم تبدیل میکنند. از همین رو یک عرصه مهم کار دوستداران و فعالین حزب پخش تراکتها و اطلاعیه های حزب است. اگر همه افراد یک جمع پخش، حزبی هستند تراکت ها و اطلاعیه های ارسالی حزبی ماتریالی خوبی برای پخش است. اما بعضا جمع هایی هستند که حول موضوعات اجتماعی معینی تراکت ها و اطلاعیه هایی را در محل پخش میکنند. تراکت ها و اطلاعیه هایی در دفاع از اعتراضات مردم و آزادیخواهی و برابری طلبی است. اعضای حزبی در چنین جمع های طبعا تلاش میکنند که شعارهای حزب و گفتمانهای حزب را به این جمع ها ببرند و با این مضمون کار پخش را پیش ببرند.

 – پخش وسیع نشریات حزبی بصورت پرینت شده و چاپی در دستورکار جمع های حزبی نیست. زیرا نشریات حجیم است و تکثیر و توزیع و پخش آن ممکن است در شرایط کنونی برای همه تیم ها عملی نباشد. استفاده از اینترنت یک شکل وسیع و گسترده دسترسی به نشریات است. در بسته های اموزشی سازمان جوانان راههای مقابله با فیلتر کردن سایت ها وجود دارد و با آموزش آنها میتوان به راحتی به نشریات و سایت ها دسترسی یافت. اما در عین حال بدلیل کندی اینترنت در ایران کمیته سازمانده مستقیم نشریات را به داخل ارسال میکند. تهیه و ارسال آدرسهای هر چه بیشتری از محیط و مراکز کارگری، از محلات شهری، از اکتیویست ها و فعالین و دوستان و آشنایان  یک راه مناسب برای رساندن نشریات به داخل است.

  جمعبندی تجربه کار یک جمع پخش در داخل

 – پخش اعلامیه  و تراکت‌های حزبی کاری مخفی و بدور از چشم پلیس انجام میگیرد. پخش بصورت گذاشتن تراکت ها و اعلامیه ها در اماکن عمومی است. مثلا در اتوبوس، مترو، پارک و غیره. تعداد معینی تراکت و یا برگه های معرفی کانال جدید را میتوان در جایی گذاشت.

 – پخش در محلات بصورت تیمی باشد و تقسیم کاری در بین خود انجام دهد که همیشه یک یا دو نفر مراقب کار باشند.

 – قبل از پخش باید منزل از اسنادی که به پلیس اطلاعات میدهد، پاک باشد. تا در صورت دستگیری مشکلاتی بوجود نیاید.

 –  داشتن نشریات حزبی به معنی ارتباط حزبی نیست. هر کس میتواند نشریات را از طریق سایتها و اینترنت دریافت کند.

 – پس از اتمام کار پخش حتما خود را چک کنید که پلیس دنبال شما نباشد،،با یکی‌ دوبار عوض کردن مسیر می‌توان از چشم پلیس گریخت.

 – اطلاعیه‌ها رادر محل زندگی‌ خودتان پخش نکنید.

 – محل پخش را قبلا چک کنید و راه‌های فرار را بشناسید.

 ٣-تیم های شعار نویسی

شعارنویسی یک شکل مهم فعالیت است و تاثیر به سزایی در فضایی سیاسی شهرها دارد. پر شدن محلات و مراکز شهرها از شعارها بسیار مهم است. وجود شعارهای ما نشانگر حضور صف وسیعی از آزادیخواهان و برابری طلبان و حضور حزب در جامعه است. فضا را برای سرکوبگران رژیم از نظر روانی نا امن میکند.

برای ساده کرده کار شعارنویسی و سرعت عمل، می‌توان قبلاً شعارها را روی پارچه و یا کاغذ نوشت و آن‌ها را با چسب به دیوار چسباند و از محل دور شد.

یک شکل جدید بردن شعارهای حزبی به درون جامعه، ارسال پیامک های کوتاه، خبر کردن دیگران از فراخوانهای اعتراضی، فرستادن مشخصات کانال جدید، ارسال تراکیت های سه خطی کوتاه، استفاده از اس ام اس.

جمعی از رفقا با تهیه تعداد بسیاری شماره تلفن مطمئن از مراکز کارگری و دوستان و آشنایان، از طریق اس ام اس این کار را کرده اند. برای این کار تعداد زیادی سیم کارت تلفن تهیه کرده و با استفاده از این سیم کارت ها به شماره تلفن هایی که دارند پیامک های کوتاه خود را ارسال کرده اند. این یک شکل توده ای کردن شعارها و پیام دادن امن است.

 ٤- انتشار نشریات اینترنتی در عرصه های مبارزاتی مشخص، از جمله در عرصه کارگری، جنبش اعتراضی زنان، جوانان، محیط زیست، اعتیاد، فرهنگی، موزیک و …

 منتشر کردن اينترنتي يک يا چند نشريه در عرصه هاي مشخص- کارگري زنان و جوانان٬ و يا حتي بولتن مباحث سياسي تئوريک٬ یکی از شکل های مناسب برای گسترش اجتماعی فعالیت جمع های حزبی در داخل است. مقالات اين نشريات ميتواند سياسي٬ اجتماعي٬ اقتصادي و هنري و ادبي باشد. طبعا مضمون چنین نشریاتی متناسب با توازن قوای سیاسی جامعه است. بطورمثال چنین نشریاتی میتواند مباحث خوبی در نقد سيستم سرمايه داري٬ در نقد فقر و نابرابري٬ در توضيح جمانشمولي حقوق انسان٬ در رابطه با هنر و ادبيات مدرن و سنتي و ارتجاعي و… ، در زمینه  مسايل اقتصادي و دادان تصويري از يک جامعه مرفه و آزاد و دادن تصويری از يک جامعه انساني و نقد دولتهاي مافوق مردم مسائلی از این دست مورد بحث قرار گيرد.  چنين نشريات و يا سايتهايي ميتوانند محمل شکل گیری کانونهاي فکري متعددي باشند. اینگونه نشریات و سایتها چهره ای رادیکال و انسانی دارند اما مستقیما رژیم را چالش نمیکنند.

 چنین کانونهایی در يک پروسه عملي معين میتوانند به شکلهای قانونی و علنی فعالیت  تبدیل شوند و با تیراژ بالایی انتشار یابند. اين نوع فعاليت ميتواند تعداد قابل توجهي کادر کمونيست و قلم زن و متفکر و اجتماعي را دور خود گرد آورد. در بستر چنین فعالیتی افزاد می آموزند که  در تعادل قواي کنوني چگونه حرف راديکال را بگويند و حرفشان را بزنند. مصاحبه هاي متنوع و جذاب از فعالين و رهبران جنبشهاي مختلف میتواند يک بخش ثابت چنين نشرياتي باشد. و…. اين نوع فعالیت همين امروز ممکن و عملي است. در پروسه چنین فعالیتی صفی از چهره های سیاسی رادیکال و محبوب جلو می آید.