تشکیل واحدهای حزب در ایران- گفتگو با شهلا دانشفر دبیر کمیته سازمانده حزب

 خلیل کیوان: حزب کمونیست کارگری ایران در اطلاعیه ای بتاریخ ١٣ تیر ماه اعضا و دوستداران حزب را به تشکیل واحدهای حزبی فرا خوانده است. در این اطلاعیه گفته شده است که از مقطع دیماه ٩٦ جامعه وارد فاز تازه ای شده است و به بن بست کامل رژیم و آمادگی توده های مردم برای متشکل شدن اشاره شده است. کسی که اوضاع سیاسی ایران رادنبال میکند به این شرایط اذعان دارد. آیا بن بست رژیم، اعتراضات گسترده و آمادگی مردم برای متشکل شدن دلایل کافی برای ایجاد واحدهای حزبی هم هست؟

شهلا دانشفر: سازمان حزب از شرایط حاضر نتیجه نمیشود، بلکه دلایل پایه ای تری دارد. اما روند انقلابی و پر جنب و جوش اوضاع بر وجود یک حزب قدرتمند و بر سازمانیابی حزبی وسیع و گسترده به عنوان یک پاسخ سیاسی صد چندان بیشتر تاکید میگذارد. به عبارت روشنتر سازمانیابی حزبی جایگاه استراتژیک تری برای جارو کردن بساط سرمایه داری حاکم و ساختن جامعه ای آزاد و انسانی و پیروزی سوسیالیسم دارد. از همین رو ایجاد جمع های حزبی در واقع همیشه و از بدو تشکیل حزب در دستور ما بوده است. اما در اوضاع کنونی سیاست حزب گسترش این سیاست و تشکیل واحدهای حزبی بعنوان سلولهای پایه ای حزب در ایران است.
طبقه کارگر برای گرفتن قدرت سیاسی و ایستادن در مقابل بورژوازی حزب لازم دارد. کارگران می توانند برای سازماندهی اعتراضاتشان انواع تشکلهای کارگری از جمله سندیکا، مجمع عمومی و یا شوراهایشان را ایجاد کنند و در مبارزات روزمره شان حق و حقوقی را هم از بورژوازی بگیرند و حتی رفرم هایی را هم تحمیل کنند که همه اینها لازم و ضروری هستند و گامهای مهمی است که سرمایه داری را به عقب میراند. اما اینها همه به هیچ وجه کافی نیستند!. برای ریشه کن کردن استثمار و برای رهایی جامعه، طبقه کارگر باید در عرصه سیاست نمایندگی شود و پرچم اش را بلند کند تا اینکه بتواند خود و جامعه را آزاد و رها سازد. و این معنایی جز متشکل شدن در حزب سیاسی طبقه کارگر، یعنی حزب کمونیستی ندارد.
به عبارت روشنتر برای اینکه جمهوری اسلامی را بیندازیم و جامعه را از شر توحش سرمایه داری حاکم رها کنیم و برای ایجاد جامعه ای آزاد و برابر و انسانی، به حزب نیاز داریم و برای پاسخ دادن به این نیاز پایه ای و با چنین چشم اندازی است که حزب کمونیست کارگری ایران تشکیل شده است. به این معنا حزب، تشکل و سازمان مبارزه برای رهایی طبقه کارگرو کل جامعه برای زیر و رو کردن بساط سرمایه داری حاکم و به پیروزی رساندن سوسیالیسم است. از همین رو کسی که از جمهوری اسلامی متنفر است و از وضع موجود به تنگ آمده است، کسی که قبول میکند تبعیض و نابرابری و استثمار ضد انسانی است و بدنبال راه رهائی میگردد، اولین گامش پیوستن به حزب است. و این حقیقتی است که ما سعی میکنیم روشن و صریح در مقابل جامعه بگذاریم. 
در اوضاع متحولی چون امروز که جامعه چنین در التهاب مبارزه بسر میبرد، مردم با قیامهای شهری شان هر روز بیشتر به میدان می آیند، محیط های کارگری از اعتراض می جوشد و کارگران بسوی تجمعات اعتراضی و اعتصابات سراسری خود خیز برداشته اند، سازمانیابی حزبی هم به عنوان یک پاسخ فوری ضروری تر شده است و هم اشتیاق برای گرد آمدن در چنین ستادی از مبارزه بیشتر شده است. فراخوان حزب کمونیست کارگری به ایجاد هر چه گسترده تر واحدهای حزبی در پاسخ به چنین اوضاع و احوالی است.

خلیل کیوان: سئوالات بسیاری در این مورد طرح میشود؛ از جمله اینکه مگر تا کنون حزب در داخل بصورت متشکل فعالیت نمیکرده است؟ یا اینکه چه ضرورتی باعث میشود که تشکیل واحدهای حزبی اکنون بطور علنی و با صدور اطلاعیه اعلام شود؟ آیا فراخوان علنی باعث حساس شدن نیروهای امنتیتی رژیم و ایجاد خطر برای فعالین نمی شود؟

شهلا دانشفر: علت این فراخوان مطرح کردن پیوستن به حزب و به صورت واحدهای حزبی متشکل شدن در یک مقیاس کلان اجتماعی است. یعنی نه صرفا از طریق عضوگیری بوسیله اعضای واحدهای موجود، بلکه در یک سطح وسیع عضو شدن و متشکل شدن حزبی هرکسی که سیاستهای حزب را قبول دارد و میخواهد فعالیت کند. طبعا بخاطر شرایط انقلابی حاضر است که این فراخوان ضروری و ممکن شده است.
همانطور که اشاره کردم حزب از همان مقطع تشکیلش برای ایجاد تشکیلات خود در داخل تلاش کرده و پیشروی های خوبی هم داشته است. از جمله امروز با شاخص های قابل رویت و اجتماعی ای میتوان نقش و جایگاه حزب را در جنبش های اعتراضی جاری در جامعه و در عرصه های مختلف مبارزه دید. طبعا این کار از طریق بردن گفتمان های چپ و کارگری و در همین راستا بردن سیاستهای روشن و شفاف حزب به درون جامعه صورت گرفته است. از جمله یک ابزار ما برای این کار تلویزیون ٢٤ ساعته کانال جدید بوده است که ١٤ سال است فعالیت میکند و نقش شگرفی داشته است. اما بخش مهم دیگر آن از طریق میدانی و تشکیلات حزب در داخل صورت گرفته است. که همین جا لازم میدانم صمیمانه از اعضا و کادرهای حزب به خاطر فعالیتهای خستگی ناپذیرشان قدردانی کنم. بنابراین بحث به هیچوجه بر سر این نیست که تازه به فکر سازماندهی حزبی افتاده ایم، بلکه بحث بر سر خطیر بودن اوضاع و نقش سازمان حزب در داخل کشور در سازماندهی انقلابی است که در راه است. برای مثال هم اکنون بسیاری از دوستداران حزب همچنان بصورت فردی فعالیت میکنند. ما وظیفه داریم و میتوانیم بخش هر چه وسیعتری از این فعالین را در سازمان حزب در داخل کشور متشکل کنیم. و این یکی از مهمترین اقداماتی است که در شرایط کنونی در مقابل اعضا و فعالین حزب قرار دارد.
همه میدانیم که با خیزش دیماه، سرنگونی و انقلاب به گفتمان اصلی مردم تبدیل شده است. این شرایط جمهوری اسلامی را به سراشیب سقوط رانده است. از نظر ما حزب کمونیست کارگری پاسخ این اوضاع است. به نظر من حزب ما نقش مهمی در کشیده شدن اوضاع به شرایط کنونی و در ارتقای سطح توقعات و انتظارات جامعه و شکل دادن به فضای رادیکال و چپ در روند انقلابی موجود داشته است. از جمله این را در جلو آمدن گفتمان های چپ و رادیکال در جنبش های اعتراضی جاری در سطح جامعه و نفس جلو آمدن گفتمان انقلاب به روشنی میتوان دید. به این اعتبار حزب و گفتمانهایش هر روز بیشتر در مضمون مبارزات مردم برای سرنگونی رژیم اسلامی جاری شده است و این میتواند بستر شکل گیری رهبری انقلابی در جامعه باشد. تلاش ما تثبیت موقعیت و نفوذ حزب در روند انقلابی جاری است. فراخوان به تشکیل واحدهای حزبی و فوکوس بر امر سازمانیابی حزبی، پاسخ سیاسی و فوری به شرایط موجود و یک کارزار مبارزاتی مهم ما در این دوره است. از همین رو حزب وظیفه و امر فوری خود میداند که نیروهایش را در سطح سراسری سازماندهی و آماده پاسخگویی به این اوضاع بکند. از همین رو حزب از تمامی اعضایی که بصورت تک نفره مرتبط هستند میخواهد که فورا نیروهای پیرامونی خود را جمع کنند و واحدهای حزبی شان را تشکیل دهند. همچنین از واحدهای حزبی موجود میخواهد که عضو گیری وسیع را در دستور کار خود قرار هند و اعضای جدید را بصورت واحدهای حزبی سازمان دهند و هدایت کنند. و بالاخره اینکه از همه فعالین جنبش کارگری و سایر جنبش های اجتماعی میخواهد که به حزب کمونیست کارگری ایران بپیوندند.
اینکه آیا فراخوان علنی باعث حساس شدن نیروهای امنتیتی رژیم میشود یا نه، لازمست اشاره کنم که ما همیشه سیاستهایمان را در رابطه با شکل سازماندهی حزب در ایران علنا انتشار داده ایم. ما حزب را تشکیل داده ایم که جمهوری اسلامی را سرنگون کنیم و باید برای آن سازمان ایجاد کرد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. خصوصا اینکه ما حزب را در دل اعتراض و مبارزه سازمان میدهیم و این خود باعث موقعیت قوی واحدهای حزبی در پیشبرد امر مبارزه شان میشود. به هر درجه که واحدهای ما اجتماعی تر کار میکنند به همان درجه امنیت و ادامه کاری آنها بیشتر است. به عبارت روشنتر فراخوان علنی ما به تشکیل واحدهای حزبی یک اقدام سیاسی مهم است. یعنی همانطور که ما منشور انقلابمان را انتشار میدهیم، باید فراخوان به سازمانیابی حزب و ایجاد واحد های های حزبی را هم بدهیم. این بخشی از حزب و جامعه ای کار کردن این حزب است. 

خلیل کیوان: در اطلاعیه گفته شده است که؛ واحدهای حزب در هر کارخانه و اداره ای، در هر دبیرستان و دانشگاهی و در هر محله ای باید ایجاد شوند، و یا تصریح شده است که؛ واحدهای سه تا پنج نفره تشکیل دهید، اطلاعیه همچنین اشاره کرده است که؛ واحد های حزب در مراکز و محلات مختلف و در میان کارگران، معلمان، بازنشستگان، جوانان، نویسندگان و هنرمندان و غیره تشکیل شود. در این مورد هم، سئوالات بسیارند. آیا حزب از چنان نفوذ و موقعیتی در جامعه برخوردار است که در همه این حوزه ها بتواند واحدهای حزبی ایجاد کند؟ و سئوال دیگر این است که چرا این واحدها سه تا پنج نفره باید باشند؟ چرا تعداد اعضا متشکل در این واحدها حداکثر محدود به پنج نفر است؟ فعالیت فردی اعضا حزب و یا شبکه هایی از اعضا که طی این سالها تشکیل شده است به چه صورت خواهد شد؟

شهلا دانشفر: همانطور که در سوالات قبل اشاره کردم حزب در اکثر شهرها و عرصه های مختلف مبارزاتی اعضا و فعالین خود را دارد. تلاش ما تحکیم سازمانی آنها و گسترش دامنه فعالیتشان است. خصوصا همانطور که اشاره کردم موقعیتی که چپ در راس جنبش های اعتراضی جامعه دارد، زمینه را بیشتر و اجتماعی تر برای جذب نیرو به حزب فراهم میکند. در همین مدت روی آوری به حزب بیشتر شده است. بنابراین حزب باید آماده جذب این نیرو و تبدیل حزب به یک حزب قدرتمند که پاسخگوی این اوضاع است، باشد. به این اعتبارفرصتی طلایی برای ماست و پاسخ من به سوال شما مثبت است و طبعا کارهای بسیاری در دستور حزب و مشخصا کمیته های حزبی قرار میگیرد تا بتواند جوابگوی این اوضاع باشد.
همچنین همانطور که شما نیز در سوال به آن اشاره کرده اید، واحد های حزب در همه جا، در محلات، در کارخانجات، در دانشگاهها و در عرصه های مختلف مبارزات اجتماعی باید حضور داشته باشند و شکل گیرند. این واحدها با حضور فعال خود باید بتوانند حلقه اتصال حزب به کل جامعه باشند و بتوانند شعارها و سیاست های حزب را به شعارها و جهت اعتراضات مردم در همه جا تبدیل کنند. طبعا وجود ابزاری چون مدیای اجتماعی به شکل گیری واحدهای حزبی و دایره نفوذ و فعالیتشان سرعت می بخشد. بنابراین کافیست اعضایی که هم اکنون هنوز شکل سازمانی و متشکل بخود نگرفته اند، فورا واحدهایشان را تشکیل دهند. دوستداران حزب و کانال جدیدی ها که تا کنون به حزب وصل نشده اند، بخاطر شتاب اوضاع سریعا تصمیم بگیرند و با حزب خود مرتبط شوند و واحدهای حزبی شان را بوجود آوردند، خواهید دید نیروی اجتماعی بزرگی به حرکت در خواهد آمد. لازمه این کار به راه انداختن یک کارزار قدرتمند تحزب یابی در سطح جامعه و رفع تردیدها و برخی ناباوری ها است. برای مثال قبلا گفته میشد که جنبش های اجتماعی را سیاسی نکنید و این جنبش ها صرفا صنفی و مطالباتی هستند. اما اکنون خیلی ها به این باور رسیده اند که نمیتوان جنبش های اجتماعی را از سیاست جدا کرد، چون طلب هر خواستی در جمهوری اسلامی، اساسا سیاسی است. حال همین دیدگاه تحت عنوان اینکه جنبش های اجتماعی باید از گرایشات سیاسی مستقل باشند، دارد سخن میگوید. معنای واقعی این گفته، برحذر کردن جامعه از تحزب یابی و اینبار از این طریق خفه کردن مبارزات مردم در چهارچوب نظام موجود است. طبعا مساله امنیت نیز چاشنی استدلالات آنهاست. این تلاش ها عملا در جهت رسمیت دادن به محرومیت جامعه از متشکل شدن در حزب خود و در جهت امنیتی کردن مبارزات مردم بخاطر تشکلیابی و تحزبیابی آنهاست. بنابراین یک گام مهم در پیشبرد کارزار برای عضوگیری وسیع در حزب کمونیست کارگری رد و افشای این نوع استدلالات پوچ و بی پایه به عنوان موانعی بر سر راه پیشروی مبارزات ما مردم علیه حکومت اسلامی است.
اما در قسمت دیگر سوال از تعداد اعضای متشکل در یک واحد حزب که ٣ تا ٥ نفر قید شده است پرسیده اید. روشن است که جمع نمیتواند از سه نفر کمتر باشد، چون جمع نیست. اما سقف ٥ نفر برای تسهیل جمع شدن اعضای حزب و جاری کردن روتین های حزبی و فعالیت اعضا در آن جمع است. ما همچنین اعضای منفرد را از طریق گروههای تلگرامی سازمان میدهیم تا آنها نیز خود را در یک فعل و انفعال حزبی ببینند و هر گاه توانستند واحد حزبی شان را شکل دهند، خود به کادرهای توانایی برای هدایت و سازماندهی تبدیل شده باشند.

خلیل کیوان: وظایف سیاسی و عملی این واحدها چیست و قرار است به چه اموری بپردازند؟

شهلا دانشفر: ما برای واحدهای حزب دو دسته وظایف را در نظر داریم. یکی وظایف روتین و عمومی اعضای حزب نظیر عضوگیری (مستقیما از طریق آشنایی حضوری و یا از طریق مدیای اجتماعی)، تبدیل اعضای جدید به یک واحد حزبی، بحث و تبادل نظر حول مصوبات و سیاستهای حزبی و برنامه های کانال جدید و نشریات حزب و ادبیات و تبلیغات حزبی در مدیای اجتماعی، تعیین وظایف عملی واحد و تقسیم کار بر مبنای پلاتفرمها و رهنمودهای حزبی، تبلیغ اهداف، سیاستها و شعارهای حزب در محل کار و زیست و در پیرامون خود و در تجمعات عمومی و مدیای اجتماعی، سازماندهی جمعهای آموزشی و مطالعه منظم ادبیات حزبی، شعارنویسی، توزیع مقالات، مصاحبه ها و کلیپ های حزب در گروههای مدیای اجتماعی و یا در میان دوستان مورد اعتماد و جمع آوری حق عضویتها و جمع آوری کمک مالی است. توصیه ما به واحدهای حزبی گذاشتن یک صندوق برای پرداخت ماهانه حق عضویت اعضای جمع به آن صندوق در حد توان مالی هر عضو و صرف آن برای فعالیت های حزبی جمع است.
بخش دوم وظایف غیر روتین واحد های حزبی است. از جمله بحث و هماهنگی و تصمیم گیری در مورد فعالیت های اجتماعی، مبارزاتی در محل فعالیت، شرکت و دخالت فعال در اعتراضات و مبارزات جاری و بردن افق و سیاست حزب به درون این جنبش ها و تلاش برای جا انداختن سیاستها، شعارها و مطالبات و افق حزب در میان فعالین جنبشهای اعتراضی از طریق حضور فعال در محیط فعالیت و در مدیای اجتماعی، تلاش برای برقراری ارتباط فشرده با فعالین جنبش های اعتراضی بویژه فعالین چپ و رادیکال، تحکیم رابطه با آنها و تاثیر گذاشتن روی آنان و جذب آنها به حزب و کمونیست کردن و حزبی کردن آنان از طریق فعالیت فشرده در گروه های مبارزاتی مدیای اجتماعی، حضور فعال در جنبش های اعتراضی جاری و در محلات کار و … رئوس مهم آنست.
در همین راستا ما در دو سه ماه اخیر که اعتراضات مردم علیه سرنگونی جمهوری اسلامی شتاب بیشتری پیدا کرده است طی دستورالعملی بر حضور فعال و جمعی واحدهای حزبی همراه با روابط پیرامونی خود در تظاهراتها، بر بردن شعارهای حزب به این اعتراضات، و آماده باش در مقابل شعارهای انحرافی و پیش کشیدن شعارهای اعتراضی علیه کل حاکمیت جمهوری اسلامی و علیه فقر، گرانی، تبعیض نابرابری و برای داشتن یک زندگی انسانی تاکید کردیم. ما در این دستورالعمل بر ارتباط فعال واحدهای حزبی با کمیته سازمانده و کانال جدید و تهیه گزارشات زنده و ارسال آن به حزب تاکید کردیم. بویژه با تمرکز بر اینکه یک فاکتور سیاسی مهم در این شرایط به چشم آمدن حضور حزب با شعارهایش است. اینها همه رئوس وظایفی است که ما برای اعضاء و واحدهای حزب در داخل تعریف کرده ایم و با توجه به توان و امکانشان میتوانند به پیش برند.
اما اجازه بدهید یک نکته هم در مورد کادرهای حزب بگویم. طبعا بیشترین توقع ما از کادرهای حزب است. کادر حزب از نظر اجتماعی- مبارزاتی کسی است که خود را فعال جنبش کمونیستی میداند و برای جاری کردن سیاستهای کمونیستی در جنبشهای اعتراضی شرکت میکند. کادر حزب قبل از هر چیز تعهد بالایی نسبت به حزب و حزبیت دارد و تمامیت حزب و ابعاد همه جانبه فعالیت حزب مشغله هر روزه آن است. بنابراین کادر حزب وظیفه سازماندهی سایر اعضا و ارتقای آنها، مسئولیت سازماندهی و هدایت فعالیت حزب در حیطه معینی که فعالیت دارد، پیشبرد وظایف روتین حزبی که جلوتر برشمردم، آموزش و دخالت فعال در تقسیم وظایف در واحد حزبی، دامن زدن به گفتمان تحزب و حزبیت در جنبش کارگری و جنبش های اعتراضی دیگر و جذب فعالین این جنبشها به حزب و به عهده گرفتن مسئولیت در تقسیم کار جمعی واحد را بر عهده دارد. بدین ترتیب به کمک کادرهای حزب است که ما میتوانیم ساختار محکمی و قابل دوامی به واحد های حزبی و اساسا تشکیلات حزب در داخل بدهیم.

خلیل کیوان: با توجه به اینکه حزب کمونیست کارگری طی سالهای طولانی فعالیت به سنت های تشکیلاتی متفاوت شکل داده است، و با توجه به اینکه اصول و پرنسیب های ناظر بر فعالیت واحدها و فعالین آن شکل گرفته و سیقل خورده است، چه تضمینی هست که با تشکیل واحدهای حزب در یک گستره وسیع و بدور از مکانیسم های نظارت حزبی این اصول و پرنسیبها و سنن فعالیت رعایت شوند و واحدها و تشکیلات هایی با موازین مورد نظر حزب کمونیست کارگری ایجاد شود؟

شهلا دانشفر: ببینید بحث واحدهای حزبی به لحاظ پایه ای بحث متفاوتی از مباحث قبلی ما یعنی سازماندهی حزب بر متن دخالتگری و شرکت فعال در پراتیک اجتماعی و حرکتهای اعتراضی موجود و بحث های منصور حکمت و حزب و جامعه ای کار کردن نیست. همانطور که در رئوس وظایف این واحد ها در سوالات قبلی اشاره کردم، روشن است که این واحدها در دل مبارزات و اعتراضات اجتماعی و با دخالتگری فعال در این مبارزات شکل میگیرند. نکته اینجاست که بر بستر چنین شکلی از فعالیت، فوکوس و تاکید ما بر عضو گیری وسیع و سازماندهی حزبی است.
بویژه بعضا با این مشاهده روبرو شده ایم که بخاطر تاکیداتمان بر سازماندهی حزبی در فعالیت اجتماعی، بعضا بیشتر فوکوس اعضاء و کادرهای حزب بر روی مسایل مربوط به خود این جنبش ها بوده و علیرغم نیروهای چپ و رادیکالی که در پیرامون خود گرد آورده اند، با فرض اینکه این افراد نیروی حزب هستند، پروسه تبدیل آنها به اعضای سازمانیافته حزبی کند صورت گرفته است. یا بعضا نیروهای بسیاری که پیرامون حزب جمع شده اند، طولانی مدت بصورت خطی و مستقیم با حزب در ارتباط بوده، اما شکل واحد حزبی به خود نگرفته اند. و بالاخره اینکه با وجود بردن گفتمان های چپ و رادیکال به درون جامعه و نیروی بزرگی که به یمن این شکل از فعالیت گرد حزب جمع شده و حزبی هستند، به اندازه کافی به قرار دادن خود حزب در جلوی چشم جامعه توجه نکرده ایم. فراخوان ایجاد واحدهای حزبی میتوانند تحولی کیفی در فعالیت اعضای حزب ایجاد کند. فراخوان ایجاد واحدهای حزبی به عنوان سازمان پایه ای حزب، تعریف روشنی از شکل سازمان پایه ای حزب در شرایط ویژه امروز میدهد. و در واقع اجرای این سیاست یک گام مهم برای پاسخ دادن به کمبود های کار خصوصا در اوضاع خطیر امروز است. و اجرایی کردن آن در جهت تحکیم پایه های حزب در سطح سراسری و قوی تر کردن موقعیت آن به عنوان نیروی رهبر انقلاب قرار دارد.
البته بد نیست این را هم اشاره کنم که وقتی شما پراتیکی را به پیش میبرید همیشه اینطرف و آنطرف زدن ها وجود دارد. نکته مهم اینست که قطب نمای خود را حفظ کنیم و با کمک آن بتوانیم حزب را همواره در ریل درست خودش حرکت دهیم. در هر حال یک تضمین مهم برای پیشبرد فراخوان ایجاد واحدهای حزبی در ایران حفظ فوکوس حزب بر روی این موضوع به کمک کادرها و اعضای حزب در ایران است و این اولویت فوری ما در این دوره است.

خلیل کیوان: در سازماندهی کلاسیک حزبی کمیته های محل، شهر و یا استان و همچنین کمیته های کارخانه را داشته ایم. آیا این واحدها در ادامه کار خود و در تغییر توازان قوای بین مردم و رژیم بهم وصل خواهند شد و سازمان های حزب که کمیته های منتخب هم در راس آنها خواهد بود را تشکیل خواهند داد؟

شهلا دانشفر: روشن است که کمیته های حزبی در محلات، شهرها و در کارخانه ها باید شکل گیرند. اما برای خیز برداشتن به آن سو باید مولفه های عصر مدرن امروزی و نقش تحول ساز مدیای اجتماعی را در این سازماندهی مد نظر داشت. به این اعتبار سازمانیابی حزبی در عصر امروز عینا با سبک و سیاق کلاسیک خود تطابق نخواهد داشت. بلکه در بستر فعالیت حزب و جامعه ای کار کردن و سازماندهی در دل پراتیک اجتماعی، با وجود کادرهای توانایی که بازیگران چنین اشکالی از فعالیت هستند و با وجود مدیای اجتماعی، در یک توازن قوای بهتر طبعا با کیفیت نوینی از سازمانیابی حزبی و کمیته های رهبری حزب در سطح سراسری روبرو خواهیم بود. ایجاد و تحکیم واحدهای حزبی قدمی مهم در این جهت است. طبعا ما امروز در دوره گذار هستیم. به درجه ای که واحد های حزبی دامنه شان گسترش یافته و اعضای جدیدی به خود جذب میکنند، خود به شبکه ای از واحدهای حزبی مرتبط با هم تبدیل میشوند و این شبکه ها بستر تشکیل کمیته های حزبی در نواحی مختلف تهران و شهرهای مختلف و در راس جنبش های اعتراضی جاری تبدیل خواهند شد که با کمی تغییر توازن قوا خواهند توانست، علنا ابراز وجود کنند. تصویر من اینست که در آن شرایط فورا دفاتر حزب در تمام محلات و شهرها باز خواهند شد که عضوگیری وسیع توده ای را در دستور خواهند گذاشت. در آن شرایط کمیته حزبی در راس این دفاتر نقش مهمی در متحد کردن کل جامعه حول خواستهایی که در برنامه یک دنیای بهتر هست و رهبری شوراهای مردم، این ارگانهای اعمال اراده مستقیم مردم را خواهند داشت.

خلیل کیوان: آیا حزب با استخوانبندی کادری کنونی قادر است در شرایطی که توازن قوا اجازه دهد به یک حزب توده ای بزرگ با ده ها هزار و یا صدها هزار عضو بدل شود؟

شهلا دانشفر: به نظر من اگر ما و کادرها و اعضای حزب در داخل با همین فوکوسی که بر آن تاکید کردم، کار کنیم حزب بطور جهشی دامنه اش گسترش خواهد یافت. اینکه دامنه رشدش به جایی برسد که صدها هزار عضو را در خود جای داد، بستگی به جلو رفتن بیشتر توازن قوا دارد. من شک ندارم که اگر اوضاع کمی تکان بخورد و دفاتر علنی حزب در هر محله و در تمام شهرها باز شده و عضوگیری کند، ما یک حزب توده ای پرنفوذی خواهیم بود. و این روز دور نیست. ما باید آماده چنین شرایطی باشیم. اعضاء و کادرهای حزب در ایران باید خود را برای پاسخگویی به چنین شرایطی آماده کنند. همچنین حزب باید از هم اکنون بدنه کادری خود را قوی تر کند و اعضای هر چه بیشتری را تا سطح کادرهای کمونیست قوی و سازمانده ارتقاء دهد. به یک معنا ما امروز در شرایط گذار قرار داریم. کار فوری ما استحکام دادن به ساختار کنونی تشکیلات حزب در داخل و بالا بردن قدرت دخالتگری آن در سیر متحول اوضاع کنونی، عضوگیری وسیع حزبی و تلاش برای جذب هر چه بیشتر نیروهای چپ و کمونیست، خصوصا اکتیویست های چپ در راس جنبش های اعتراضی جاری به حزب و در یک کلام گسترش دامنه نفوذ اجتماعی حزب است. با وجود کادرها و اعضای توانای حزب در ایران من امیدواری بسیاری دارم که بتوانیم پاسخگوی همه اینها باشیم. بویژه باز هم تاکید میکنم که رشد گفتمانهای چپ در جامعه و در جنبش های اعتراضی مردم و توازن قوای موجود و روند انقلابی اوضاع که خود ما نقش خوبی در آن داشته ایم، بیش از پیش زمینه را برای جذب اعضای هر چه بیشتری به حزب و گسترش دامنه نفوذ حزب فراهم کرده است، باید بشتابیم.

خلیل کیوان: در شرایط امروز مدیای اجتماعی هم به مکانیسم های سازماندهی اضافه شده است. نقش مدیای اجتماعی برای تشکیل واحدهای حزبی چیست؟

شهلا دانشفر: مدیای اجتماعی امروز یک ابزار شگرف برای سازماندهی در عرصه های مختلف مبارزه و بطور مشخصی سازماندهی حزبی است. هر واحد حزبی ما با گردآمدن در مدیای اجتماعی میتواند مثل یک دفتر کاری باز و جاری هر روزه کار کند و دایر باشد. همچنین میتواند از این طریق با حزب نیز در تماسی هر روزه باشد، در مباحث حزب تاثیر گذار باشد و هم جهت با تصمیمات حزب حرکت کند. و بالاخره اینکه اعضای این واحدها از این طریق میتوانند در طول روز در مورد اتفاقات مهمی که روی میدهد با هم در گفتگو و همنظری باشند و به محض اینکه اعتراضی شکل میگیرد، خود را برای دخالت حداکثری در آن و بردن شعارها و گفتمانهای حزب به درون این اعتراضات آماده کنند. میتوانند در میان خود تقسیم کار کنند و شرکتی سازمانیافته در اعتراضاتی که در سطح جامعه صورت میگیرد داشته باشند و با شرکت جمعی خود در اعتراضات بیشترین نقش را ایفاء کنند. به یک معنا واحدهای حزبی از طریق مدیای اجتماعی میتواند تا سطح ستادهای دایر ما حزبی ها برای دخالتگری و جهت دادن به روند اعتراضات جاری در جامعه ارتقاء یابد. ضمن اینکه از طریق مدیای اجتماعی اعضای منفرد حزب هم جمع بوده و بطور واقعی در برابر این شرایط سیاسی متحول و پرشتاب در آماده باش هستند. بنابراین باید در همین سطح از ظرفیت مدیای اجتماعی برای سازمانیابی حزبی و گسترش دامنه تاثیر گذاری آن استفاده کنیم. و این جهتی است که ما تلاش میکنیم به دستور کار واحدهای حزب در داخل تبدیل کنیم.

خلیل کیوان: رابطه این واحدها با کمیته سازمانده به چه صورت خواهد بود؟ چه کمک و رهنمودی کمیته سازمانده برای تشکیل واحدها می تواند به دوستداران و فعالین حزب داشته باشد؟

شهلا دانشفر: واحدهای حزبی مستقیم به حزب وصل هستند. خصوصا همانطور که در سوال قبلی اشاره کردم، مدیای اجتماعی این رابطه را به شکل هر روزه ای ممکن میکند. از این طریق کمیته سازمانده دستوالعمل های دوره ای خود را در زمینه های مختلف با واحدهای حزبی در میان میگذارد. با همنظری و همفکری با خود آنها راه های عملی پیشبرد این دستوالعمل ها را پیدا کرده و برای رفع موانعش تلاش میکند. برای جا انداختن روتین های حزبی در واحدهای حزبی و پیشبرد امر آموزش در آنها کمک میکند. بدین ترتیب واحد های حزبی با همکاری تنگاتنگ کادرهای حزب در داخل و کمیته سازمانده فعالیت میکند و قوام می یابد. فراخوان ما برای تشکیل واحدهای حزبی در کارخانه، در محلات، در دانشگاهها و در تمام عرصه های مبارزاتی، اولین رهنمود ماست. خطاب ما نیز در این فراخوان به همه دوستداران حزب است که وسیعا به حزب بپیوندند و واحدهای حزبی خود را شکل دهند و برای پیشبرد سازمانیافته مبارزاتشان با حزب دست به کار شوند.
فعالیت حزبی جمعی است وارتقاء از فرد به جمع، یک تغییر کیفی در فعالیت است و به واقع پیش شرط انجام بسیاری از فعالیت هاست. بنابراین اولین تاکید ما به اعضای منفرد جدیدی که به حزب جذب میشوند به عنوان اولین وظیفه ای که بر عهده دارند، تلاش برای جذب افراد تازه در روابط پیرامونی خود و تبدیل شدن به یک جمع حزبی است. از نطرما هیچ عضو حزبی تنها نیست، حتما روابطی پیرامون خود دارد که با آنها بر سر بسیاری از مسایل از جمله مبارزه علیه فقر، تبعیض، نابرابری و بساط بربریت سرمایه داری حاکم هم نظری دارد، بویژه در شرایط پرتپش سیاسی امروز و فضای اعتراضی جامعه این نیرو بیشتر خواهد بود. اولین تاکید و رهنمود ما نزدیکتر کردن این نیروها به خود، کمونیست کردن آنها و جذبشان به حزب است. وگرنه اگر عضو حزب رابطه اش بصورت خطی با کمیته سازمانده ادامه یابد و به جمع تبدیل نشود، حتی اگر سالها نیز بردوام باشد، کیفیت جدیدی در فعالیت آن فرد ایجاد نخواهد کرد و روابط پیرامونی او نیز میتواند به لحاظ سیاسی به هر سو کشیده شوند. در نتیجه رشد حزب نیز در آن حیطه منقبض می ماند. بنابراین نکته مهم اینست که عضو منفردی که به حزب جذب میشود، به عنون اولین وظیفه آگاهانه بر روی نیروهای پیرامونی خود کار کند و آنها را به حزب نزدیک و عضو حزب کند. افراد پیرامون خود را به جمع تبدیل کرده و واحد حزبی خود را درست کند و با کمک مدیای اجتماعی تماس واحد حزبی خود را روزانه برقرار نگاه دارد. سپس در این واحد ها بر سر مباحثی چون برنامه یک دنیای بهتر، منشور انقلاب، ده امر فوری انقلاب و اینکه ما کمونیستها چه میگوییم، بطور روتین هفتگی بحث داشته باشد و بدین شکل واحدهای حزبی ای را که شکل داده اند از نظر سیاسی ارتقاء داده و در میان اعضای آن بیشترین همدلی سیاسی را ایجاد کنند. این چنین است که این اعضاء با واحدهای حزبی شان میتوانند نقش بیشتری در اعتراضات جاری در سطح جامعه و در عرصه فعالیت خود داشته باشند. بنابراین می بینید که تشکیل واحدهای حزبی کار سختی نیست و اعضای حزب در تماس با کمیته سازمانده میتوانند خیلی سریع به فعالیت جمعی خود بصورت واحد حزبی سرو سامان دهند.

انترناسیونال ۷۷۳