سازماندهی مبارزه علیه اعتیاد Featured

  • Written by:

 اعتیاد مساله ای اجتماعی و در ایران کاملا سیاسی است. جمهوری اسلامی خود عامل گسترش اعتیاد و رواج آنست. در عین حال جمهوری اسلامی قربانیان اعتیاد را دستگیر میکند، زندانی میکند، روانه اردوگاه های کار میکند. جمهوری اسلامی همچنین برای برپا نگاهداشتن ماشین سرکوب و اعدامش و ایجاد فضای رعب در جامعه بسیاری از جوانانی را که به دام اعتیاد و باندهای قاچاق افتاده و خود قربانی اند،  بعنوان حلقه های ضعیف اجتماعی تحت عنوان “سوداگران مرگ” به چوبه دار میبندد. روشن است که سازماندهی اعتراض و مبارزه در این عرصه یک بخش مهم فعالیت اجتماعی و سیاسی حزب در ایران است.

 با توجه به گستردگی دامنه و تنوع اعتیاد در ایران.٬ با توجه به بی مسئولیتی آشکار جمهوری اسلامی در قبال این بخش محروم جامعه که بخش عظیمی از جوانان، زنان و طبقات محروم جامعه را در بر میگیرد، و نه تنها این بلکه بعکس رژیم خود عامل توزیع مواد مخدر در جامعه است، فعالیت در عرصه  مبارزه علیه اعتیاد به لحاظ اجتماعی و سیاسی بسیار مهم است و وظایفی فوری را در دستور کار فعالین حزب میگذارد:

 ١- تلاش برای شکل دادن به جنبشی اجتماعی علیه اعتیاد، از طریق کاری تبلیغی و اجتماعی علیه اعتیاد. از جمله:

 – نشان دادن ریشه ها و علل پایه ای اجتماعی، طبقاتی اعتیاد بعنوان یکی از مصائب آشکار سرمایه داری حاکم.

 – نشان دادن اینکه امروز اعتیاد در ایران امری کاملا سیاسی است. حکومت عامل و مسبب اصلی آنست. در گسترش آن مستقیم دست دارد و مبارزه علیه آن یک عرصه مهم مبارزه علیه رژیم اسلامی است.

 – به راه انداختن گفتمان بر سر امکان پذیر بودن کمک به معتادان و کاهش اعتیاد در جامعه و خصوصا درمیان جوانان

 – در افتادن با رفتارهای غیر انسانی اعم از دولت و یا خانواده و غیره با معتادانی که خود قربانیان جامعه طبقاتی حاکم هستند

 – جلب توجه و اعتماد مردم و بویژه معتادان و خانواده های آنها و همچنین فعالین این عرصه از مبارزه به بحث و راه حل هایی که بطور مثال در برنامه حزب “یک دنیای بهتر” آمده است، راه حل هایی که امید و انگیزه برای ترک اعتیاد ایجاد میکند،

 – گذاشتن خواستهای روشن در مقابل جامعه و راه حل های روشن برای مقابله با این درد اجتماعی.

 – نشان دادن دستاوردهای مردم در کشورهای اروپایی و امکاناتی که برای ترک اعتیاد در این کشورها وجود دارد و نیز نحوه رفتار با معتادان و چگونگی بازپروری واقعی آنها برای بازگشت به زندگی عادی و اجتماعی

 – تهیه آمار و فاکتهای علمی و اگاهگرانه  علیه اعتیاد بصورت فیلم و کلیپ های کوتاه، و از این طرق بردن بحث هایی روشن و آگاهگرانه  به میان مردم و کل جامعه.

 – تهیه و پخش گزارشاتی از وضع معتادان ، تهیه گزارشاتی از وضع زندانها و بازداشتگاههائی که معتادان در آن بسر میبرند، نشستن پای صحبت معتادان و قربانیان اعتیاد و خانواده هایشان و تهیه مصاحبه هایی زنده از مشکلات و مصائب آنها  و ارائه آنها همراه با راهکارهای مبارزاتی روشن به جامعه

 ٣- سازمان

– انجمن های گوناگون علیه اعتیاد در ایران حضور پررنگی دارند. بسیاری از این ان جی او ها رادیکال و از میان خود مردم شکل گرفته اند. میشود با آنها همکاری فعالی داشت. میشود خود مبتکر ایجاد چنین نهادهایی شد. اینها نهادهایی هستند که میتوانند نشریات اینترنتی منتشر کنند. فاکت و گزارش و فیلم تهیه کنند، اطلاعات علمی لازم در زمینه ترک اعتیاد را اشاعه دهند، دستاوردهای جهانی در عرصه ترک اعتیاد را معرفی کنند و تلاش کنند که نیروی معترض در این عرصه را دور خود گرد  آورده و خواستهایی را به پلاتفرم مبارزه در این عرصه تبدیل کنند.

– رابطه با خانواده معتادان و کمک به آنها در یک رفتار انسانی و موثر با اعضای معتاد خانواده یک بخش مهم سازماندهی علیه اعتیاد و کمک مستقیم به شکل گیری رفتار و فرهنگی متفاوت و انسانی در جامعه است. اعضای مستعد خانواده یکی از مهمترین اهرم های مبارزه علیه اعتیاد، بلند کردن پرچم خواست های رادیکال و انسانی برای کمک به معتادان و تبدیل شدن آنها به فعالین مبارزه علیه اعتیاد است. اعضای مستعد خانواده های معتادان رکن مهم تشکیل شبکه های مبارزه با اعتیاد هستند.

 – تشکیل گروههای مبارزاتی در تلگرام و فیس بوک علیه اعتیاد، میتواند بستر مهمی برای جمع کردن نیروی اعتراض علیه اعتیاد و جمع شدن حول خواستهایی روشن  بعنوان شکلی از سازمانیابی اعتراض در این عرصه.

 – انتشار نشریه شکل دیگری از به راه انداختن گفتمان بر سر مبارزه علیه اعتیاد، شکل دادن به جنبش علیه اعتیاد و سازماندهی مبارزه در این عرصه است..

 ٣- خواستها

 خواستهای زیر میتواند در دستور فوری اعتراض علیه اعتیاد و حق و حقوق قربانیان اعتیاد باشد:

– نفس اعتیاد به مواد مخدر جرم نیست. زندگی معتادان باید غیر جنایی شود. باید به دستگیری معتادان و اعزام آنها به بازداشتگاهها و رفتار خشونت بار و تحقیر امیز نسبت به آنها خاتمه داده شود.

 – تمام معتادان دستگیر شده باید فورا آزاد شوند. احکام اعدام و زندان علیه معتادان باید فورا لغو شد. اعدام حتی اعدام توزیع کنندگان عمده مواد مخدر غیر انسانی است و باید فورا متوقف شود.

 – جای معتادان زندان و بازداشتگاه نیست. جای معتادان کلینیک های مخصوص درمانی ترک اعتیاد با استانداردهای بالای علمی است.

 – برای کوتاه شدن دست باندهای توزیع مواد مخدر، و نیز  برای مصون نگاهداشتن معتادین از بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت و غیره  دولت موظف است که از طریق داروخانه ها و کلینیک های ویژه ترک اعتیاد بطور رایگان سرنگ و سوزن تزریق در اختیار کلیه متقاضیان قرار دهد. همچنین در اختیار داشتن  برخی مواد مخدر به اندازه مصرف شخصی باید آزاد شود و از آن رفع ممنوعیت شود .

 – دولت مسئول است به اندازه نیاز در هر شهر کلینیک های  ویژه ترک اعتیاد و کمک به معتادان را  سازمان دهد. در این مراکز محیطی شاد و انسانی برای ترک اعتیاد وجود داشته باشد. در آنها از نیروی پرستاران و پزشکان متخصص استفاده شود.

 – برای غیر جنایی کردن زندگی معتادان و برای کوتاه شدن دست باندهای جنایی توزیع کننده مواد مخدر، کلینیک های دولتی نیاز معتادان به مواد مخدر را در صورت اعلام امادگی آنها به شرکت در دوره های ترک اعتیاد برآورده میکنند.

 – استفاده از امکانات درمانی برای ترک اعتیاد باید رایگان و در اختیار همه مردم باشد.

 – دولت مسئول است که برای معتادان شرایط آموزش و کسب مهارت به کار و  بازگشت آنان به زندگی ای عادی و اشتغال به کار و فعالیت اجتماعی را فراهم کند.

 – دولت در قبال معیشت خانواده هایی که بخاطر اعتیاد فردی از خانواده به خطر افتاده، مسئول است و باید به این خانواده کمک هزینه پرداخت شود. داشتن زندگی ای انسانی حق همه مردم است.

– دولت موظف است نهادها و تشکل های مردمی در عرصه اعتیاد را به لحاظ مالی و امکانات درمانی یاری دهد و دراختیارشان بودجه و امکانات قرار دهد.

 برنامه حزب کمونیست کارگری ایران در عرصه مبارزه علیه اعدام بر خواست های زیر تاکید گذاشته است:

 – ممنوعیت اکید خرید و فروش مواد مخدر و پیگرد و مجازات شدید و قاطع عاملین تولید، قاچاق و فروش غیر قانونی مواد مخدر.

 – کمک به امر مبارزه با اعتیاد از طریق از میان بردن زمینه های اجتماعی و اقتصادی روی آوری افراد به مصرف مواد مخدر و حمایت از معتادین در برابر دلالان و شبکه های قاچاق و فروش مواد مخدر

 – غیر جنایی کردن زندگی معتادین و کمک به ترک اعتیاد آنها از طریق:ایجاد کلینیک های دولتی که نیاز معتادان به مواد مخدر را در صورت اعلام آمادگی آنها برای شرکت در دوره های ترک اعتیاد برآورده میکنند.

 – رفع ممنوعیت در اختیار داشتن برخی مواد مخدر معین به اندازه مصرف شخصی. قرار گرفتن رایگان سرنگ و سوزن تزریق در اختیار کلیه متقاضیان توسط داروخانه ها و درمانگاه ها به منظور مصون داشتن معتادین از بیماری هایی نظیر ایدز، هپاتیت و غیره و کمک به کنترل ابعاد شیوع این بیماری ها.

 – ممنوعیت هر نوع تبعید، زندانی کردن، و جداسازی معتادان از جامعه به صرف اعتیاد آنها. نفس اعتیاد به مواد مخدر جرم نیست.