سازماندهی در محلات Featured

  • Written by:

 وقتی از محلات صحبت میشود، طبعا منظور صرفا مردم ساکن در یک کوچه نیستند، منظور  منطقه ای مسکونی است که در آن مردم ساکن را در مسایل بسیاری با هم دیگر در ارتباط و مراوده قرار میگیرند. بطور مثال محله اکباتان در تهران که خود منطقه وسیعی را در بر میگیرد. طبعا هر محله ویژگی خود را دارد و محلات در تهران و شهرهای بزرگ با محلات در شهرهای کوچکی به لحاظ دایره جغرافیایی و شکل مراودات مردم با هم متفاوت است. ولی در هر حال مد نظر به هم گره زدن اعتراضاتی است که مردم ساکن در یک محل بر سر مسایل مختلفی میتوانند داشته باشند و حاکم کردن فضایی رادیکال، معترض و انسانی در محل است. هدف نزدیک کردن مردم محل به هم و گره زدن مبارزات آنها به هم است.

به عبارت روشنتر در هر محله تركيبي از مردم زندگي ميكنند كه ميتوان روي مسائل مهمي آنها را به هم نزدیک ، متشكل و متحد كرد و انجام این کار بطور واقعی براي گسترش يك فعاليت توده اي و براي شكل دادن به اعتراضات مردم ٬ اهمیت بسیاری دارد. بنابراین اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم انجام کار سازمانگرانه در محلات يک عرصه فرعي از مبارزه  نيست. بلکه کاری  فوق العاده بزرگ و تعيين کننده و سرنوشت ساز در امر سازماندهي سراسری مردم در سطح جامعه است. طبعا نه تنها در ايران بلكه در خيلي از كشورهاي ديگر تجارب زيادي در اين زمينه هست كه بايد اين تجربيات را آموخت. از جمله اگر دوره انقلاب ٥٧ در ايران را نگاه كنيم٬ بطور مثال در تهران بسياري از حركات اعتراضي در محلات اتفاق مي افتاد. همین اعتراضات بود که نيروهاي رژيم شاه را عاجز كرده بود. همین مبارزات همچنین نقش مهمی در به شکست کشاندن  حکومت نظامی رژیم شاه در آنموقع داشت. نظیر همین تجربیات را در خیزش انقلابی مردم در سال 88 شاهد بودیم. جوانان در محلات همدیگر را میدیدند، برای مبارزاتشان برنامه ریزی میکردند و بعد جمع ميشدند٬  شعار ميدادند و اعتراضی بر پا میکردند.

يا به فرض در محلات مختلفي ميبينيم كه مردم بر سر مسائل مختلف رفاهيشان مثل مساله آب٬ برق٬ آسفالت و غيره اعتراضاتي دارند و با ماموران چمهوري اسلامي در گير ميشوند. یا بطور مثال بعضي محلات خارج محدوده تعريف شده است و  يك موضوع دائمي اعتراض در چنين محلاتي حمله نيروهاي انتظامي ومامورين شهرداري براي تخريب منازل ساكنين آن محلات است. بدين ترتيب اگر دقت كنيم ميبينيم محلات بيک معني اهميت زيادي در سازماندهی اعتراضات مردم  دارد و در بسياري اوقات مركز مبارزات مهمي بوده است. بویژه مردمی که در یک محل زندگي ميکنند، مسائل مشترکي بسیاری با هم دارند. بطور مثال همین امروز مساله فقر و گرانی درد همه جامعه است. محلات بهترین جا برای به هم بافتن مبارزات مردم یک محل حول چنین مبارزاتی و حول خواستهای واحد و سراسری همه مردم است. خصوصا بخاطر فقر و فلاکت بیسابقه ای که بر گرده مردم حاکم شده است. بخاطر جهنمی که رژیم اسلامی برای مردم برپا کرده است، مسایل مبارزاتی بسیاری است که مسایل بسیاری است که مردم یک محل را به هم نزدیک میکند. از جمله اکثر مردم ساکن در یک محل همان مردم زحمتکش و محرومی هستند که در فلان كارخانه و يا دانشگاه و مدرسه اعتصاب ميکنند. این مردم را حول مسایل بسیاری میشود به هم نزدیک کرد و متحد و متشکل کرد.

واقعیت اینست که معمولا تصوير محدود و افق محدودي نسبت به كار سازمانگرانه در محلات وجود دارد. محلات مكاني فرعي٬ حاشيه اي و پشت جبهه اي در فعاليت فعالين و رهبران اعتراضي در عرصه هاي مختلف مبارزه دارد. اما اگر با چنین افق روشني از كار در محلات نگاه کنیم  و وسعت آنرا ببینیم میتوانیم  بفهميم که  در این رابطه چه کار عظيمي درمقابل ما قرار گرفته است. ما د راینجا تلاش میکنیم به نمونه هایی از کار در محلات اشاره داریم و مطمینیم که این بحث میتواند به ایده های بسیار خلاقی در میان فعالین و انسانهای معترض و رادیکالی که امرشان سازماندهی اعتراضات مردم است تبدیل شود. ضمن اینکه از همه دوستان میخواهیم که در این بحث فعالانه شرکت کنند و نظرات و تجربیات خود را در این زمینه برای ما بنویسند. باشد که انتقال این تجربیات کمک بزرگی به سازماندهی وسیع و توده ای ما در محلات و در سطحی سراسری باشد.

طرح سازمانی  کار:

 -در هر محل جمعی از جوانان و مردم معترض میتوانند جلو بیفتند و سازمانده اعتراضات و ایجاد فضای رادیکال و معترض در محل باشند.

 – جمع ها و گروههای جوانان در محلات از طریق روابط اجتماعی، فامیلی، همکلاسی، همکار بودن، هم دانشگاهی بودن، و در جریان اعتراضات واقعی که برپا میشوند با یکدیگر مرتبط شوند، تماس بگیرند و مبتکر سازماندهی اعتراضات در محل باشند.

 – یک کار جمع ها و گروههای محلات سازماندهی اعتراض حول داغترین مسایل مبارزاتی روز در محل است از جمله:

– به راه انداختن اعتراض علیه فقر و گرانی در صف های خرید

– سازمان دادن اعتراض همین امروز مردم حول مساله  نپرداختن قبضهای برق و گاز و آب،

-اعتراض علیه طرحهای محله محوری، نظیر سازماندادن  اعتراض به تعرض رژیم  به زنان و جوانان یا علیه خانه گردی و جمع کردن ماهواره ها و غیره،

 – تشویق زنان  و دختران به برداشتن حجاب فرا میخوانند وسازماندادن اعتراض در برابر مزاحمت اوباش حزب الله

– اعتراض حول مشكلات محل (بي آبي٬ بي برقي و …..)

– سازماندهی اعتراض جمعی علیه دستگیری در محل

– سازماندهی اعتراض جوانان علیه بیکاری

– سازمان دادن اعتراض علیه اعتیاد و کمک و کمک به ترک اعتیاد معتادین و سازماندادن آنان در شبکه های مبارزاتی علیه اعتیاد

 اشکال مهم  خبر رسانی و  ارتباط گیری جمع ها و گروهای جوانان در محلات با مردم  :

استفاده از اس ام اس برای خبر رسانی، پخش شعارهای رادیکال در میان مردم، فراخوان دادن و اطلاع رسانی، کسب خبر و غیره

-سازماندهی خبررسانی و رساندن اخبار اعتراضات محل به کانال جدید و سایت ها و مدیای اجتماعی – از طریق ارسال گزارش، عکس و فیلم.

 -استفاده از فیس بوک و مدیای اجتماعی برای انعکاس سریع اخبار در سطح جامعه و جهانی

– انتشار یک خبرنامه محلی و یا نشریه محلی و جمع کردن جوانان محل دور آن

–  جمع کردن آدرس های تماس اکتیویست های محل برای ارسال مستقیم نشریات از طریق ما به آنها، و… صف های خرید مکان خوبی برای جمع کردن آدرس ای میل و شماره تلفن میان افرادی است که به هم اطمینان میکنند و همدیگر را پیدا میکنند. برای اطلاع رسانی و سازمان دادن شبکه مبارزاتی در محل

 وظایف و کارهای دیگر جمع ها و گروههای جوانان در محلات:

 شعار نویسی در محلات. نوشتن شعارهای کمپینی چون پول قبض آب و برق و گاز را نپردازیم، زندانی سیاسی آزاد باید گردد، اعدام نه، نان آزادی برابری و غیره و زیر همه آنها امضای زنده باد کانال جدید. که معلوم است این حرکت کانال جدید است.

 – به کارگیری ابتکاراتی برای جمع کردن جوانان محل. نمونه هایی چون تاتر خیابانی، استفاده از کافه شاپها برای برگزاری تاتر و شب شعر و غیره ، استفاده از سالن های ورزشی بعنوان امکانی برای تماس گیری، شکل هایی از فعالیت توده ای اجتماعی در محلات و در میان جوانان است.  که نمونه های آنرا دیده ایم.

 – تلاش برای تماس با فعالین کودکان کار و خیابان و فعالینی که به اشکالی چون پا ک کردن شیشه ماشین ها در روز جهانی کودک سعی کردند اعتراضی توده ای علیه کار کودکان را به نمایش بگذارند و غیره. کانالهایی برای گسترش کار جمع های محلات و اجتماعی کردن آن است.

-کانال جدید ابزاری دسترسی حزب به بخش وسیعی از مردم است. یک شکل مهم پیشبرد امر سازماندهی در محلات رابطه تنگاتنگ با حزب و با کانال جدید است.

پیشنهادات جمعی از دوستان حزبی در رابطه با فعالیت در محلات

1- جمع ورزشی :

الف ) جمع ورزش همگانی

این روزها درشهرها، عده ای از زنان ومردان به صورت دسته جمعی و یا انفرادی به پیاده روی می روند . ودیده شده است که هنگام پیاده روی با هم حرف هم می زنند . این افراد یا ازطریق آشنایی قبلی وهمسایگی ویا همکاربودن باهم مچ شده اند ویا این که درطول انجام ورزش باهم آشنا شده اند . بنابراین واردشدن به این جمع ها یکی از راه های تشکیل جمع های محلات است .

همچنین اگرچنین جمعی درمحله وجودندارد ، می توان با پیشقدم شدن ، آن را تشکیل داد . با دونفر شروع می شود . همسایه ها در  اولویت هستند .

ب ) جمع ورزش های تخصصی

امروزه در بیشترپارک ها بعضی از وسایل وامکانات ورزشی را تعبیه کرده اند که عمومی ترین آن ها وسایل نرمش ها و بدن سازی ومیزهای پینگ پونگ و شطرنج هستند . دیده شده است که بعضی افراد به صورت ثابت و منظم درپارک ها ورزش های این چنینی را انجام می دهند . پیوستن به این تیم های کوچک یکی دیگراز جمع سازی های محلات دبشمارمی رود . درصورتی که این جمع های ورزشی وجود ندارند ، براحتی وبا محمل های عمومی می توان درجهت تشکیل این جمع ها گام برداشت .

2- جمع کتابخانه ای :

دربسیاری از محلات ونقاط شهرها کتابخانه ی عمومی وجود دارد که عده ای درآن عضوهستند . علاوه بر قرائت خانه ی کتابخانه ها که محل مرور درس جوانان و داوطلبان کنکور است ، جایی برای مطالعه ی عموم درنظرگرفته شده است . خلاصه در محلات کسانی هنوز هستند که به مطالعه علاقه دارند . این درهر سنی دیده می شود . همراه شدن با یک یا دونفرازاین افراد ، جمع کتابخانه را شکل خواهد داد . اگر هم چنین جمعی وجود ندارد می توان با مراجعه متوالی به کتابخانه ی محل وعضوشدن ، این جمع را استارت زد .

3- جمع پارک نشین :

رفتن به پارک بیشتردرروزهای تعطیل مرسوم است . وهنوز رفتن به پارک دربسیاری از شهرها از ارزانترین تفریح محسوب می شود . معمولا خانواده ها به صورت انفرادی به پارک می روند . می توان با همسایه ها و دوستان واقوام وحتا با همکاران درزمینه ی رفتن دسته جمعی به پارک برنامه ریزی وهماهنگی کرد و یک شب درهفته را به این کاراختصاص داد . مثلن 3 شنبه های هفته .  ساعت را مشخص کرد . هرکس غذای خودش را بیاورد ودرآن جا به صورت مشترک استفاده شود . این همسفره گی ، همدلی را به دنبال خواهد داشت . می توان هرهفته به یکی از پارک ها رفت . می توان هر بار یکی از خانواده ها مثلن ماشینش را بیاورد واز امکانات همپیمایی استفاده نمود . البته درصورتی که جمعیت دوخانواده ی هماهنگ شده کم باشد . معمولن وقتی افراد دورهم جمع می شوند از اینجا و آنجا حرف می زنند وچه بسابحث ها و راه حل های خوبی پیدا شود واخبار مفیدی ردوبدل گردد .

4- جمع گلگشتی :

رفتن به نقاط خوش آب وهوا ومسافرت های یک روزه و چندروزه از عادت های مردم است . درسال های اخیر دربعضی از شهرها تیم ها و گروه های مسافرتی وگلگشت تشکیل شده اند . خوبی این تیم یکی این است که به علت تقسیم و سرشکن شدن ،هزینه ها را بشدت پایین می آورد  . پیوستن به این گروه های گلگشتی پیشنهاد می شود . درصورت نبود چنین گروهی درمحله ، می توان دست به کارشد وازمیان فامیل و همسایه گان وهمکارانی که به نوعی باهم مچ هستند ، این تیم و جمع را تشکیل داد . درشروع کار مسافرت های یک روزه را ترتیب داد وبه بچه ها وافراد تیم ، مسئولیت هایی را محول کرد تا همه درآن دخیل باشند و کار را از آن خودشان بدانند . این روش ، ماندگاری جمع را تضمین خواهد کرد .

5-جمع تعاونی های خانگی :

ازسال ها پیش ، صندوق های خانگی درمیان زن های همسایه و فامیل رواج داشته است . بعدها این عادت درمیان مردها هم رسوخ کرد . اندوخته های کوچک ضمن آن که درمواقع نیازهای فوری واضطراری به درد خورد ، پایه های همکاری ها و جمع های بزرگ تر وپایدارتری را گذاشت . درصورتی که این تعاونی های کوچک در محله و در و همسایه و فامیل و همکاران وجود ندارد ، می توان پیشقدم شد و با 2 یا 3 خانواده شروع کرد .

6-جمع تماشا ونقد فیلم :

یکی از سرگرمی های جوانان و بعضی از خانواده ها دیدن فیلم های غیر اکران عمومی است . فیلم هایی که از شبکه های ماهواره ای توسط بعضی ها دانلودمی شود و ارزش اجتماعی بالایی دارند . مسلمن این فیلم ها دراختیار همه نیستند . می توان جمعی را درست کرد و قرارگذاشت که مثلن ماهی – 2هفته ای – هفته ای یکبار درخانه ی یکی از جمع ، آن فیلم را تماشا کرد ودرباره ی آن صحبت کرد . خلاصه یک نفرپیدا می شود که اطلاعات بیشتری درمورد سینما و فیلم دارد . این جمع درمیان جوانان کاربرد وعینیت بیشتری خواهد داشت .

7- جمع موسیقی :

امروزه دربسیاری ازخانواده ها ، بچه هایی هستند که دستی به ساز وآواز دارند . سازماندهی وارتباط این نوازندگان وخوانندگان یکی دیگر از راه های تشکیل جمع های مردمی بشمارمی رود .

8- جمع های دیگری که از قلم افتاده اند و دوستان دیگر بنا به شرایط مکانی وزمانی وامکاناتی خود و محله شان می توانند پیشنهاد کنند و روی آن خم شوند . ازجمله مثلن جمع تئاتر خانگی ویا خیابانی – جمع های شعر یا داستان خوانی ویا نمایشنامه خوانی درمنزل ویا درکافی شاپ ها و پیشنهادهای دیگر . این ها به منزله ی طرح موضوع است . درصورت تصویب می توان درمورد چگونگی تشکیل ، ریز شد وهمه جانبه تر نوشت . چشم اندازها را رصد کرد .

ویژگی های جمع ها :

داشتن طرح و برنامه – داشتن نظم و انضباط – پشتکار و مداومت – استفاده از ایده ها و توانایی های اعضا و تقسیم کار وسپردن وظایف و مسئولیت ها وتوزیع آن درمیان همه – پرهیز از تندروی ها – پرهیز از رفتارهای سکتاریستی – پرهیز از برخوردهای عقیدتی – از اسباب ماندگاری ودیرپایی این جمع ها ست .

چرایی جمع های محلات :

ارتباطات اجتماعی – درجریان اتفاقات و اخبار روز بودن – دست یابی به راه حل های مردمی درمقابله با مشکلات – سازماندهی اجتماعی – بودن در بطن پراتیک  – تست توانایی های افراد وتمرین برای سازماندهی و رهبری – ایجادفرصت برای آن که مردم درمواقع لازم ، دوستان و راهنمایان ( رهبران عملی ) خود را انتخاب کنند