بازنشستگان، خواستها، سازمانیابی مبارزات

  • Written by:

بازنشستگان بعنوان کارگرانی که زمانی منبع آفرینش و خلاق نعمات جامعه بوده‌اند، باید از همه مواهب زندگی برخوردار باشند. حرمت و احترام داشته باشد و بیشترین امكانات جامعه در خدمت رفاه و معیشتشان باشد. از بهداشت و درمان رایگان برخوردار باشند. از مسكن مناسب با تجهیزات لازم زیستی متناسب با تكنولوژی امروز جهان برخوردار باشند. بازنشسته كهنسالی كه تحرك بدنی اش كم است و یا احتیاج منظم به درمان و دارو دارد، باید بتواند از هر گونه تسهیلاتی برای نیازهای اولیه زندگی اش برخوردار باشد. و بالاخره اینكه وضعیت كارگران بازنشسته آینه‌ای از استاندارهای جامعه است. دفاع از وضعیت و معیشت بازنشستگان دفاع از این استانداردها ست و مستقیم بر زندگی و معیشت كل كارگران و كل جامعه تاثیر میگذارد. همه افراد بالای ٥٥ سال باید از بیمه بازنشستگی دولتی، یك بیمه بازنشستگی مكفی در حد زندگی‌ای انسانی برخوردار باشند.

در این رابطه بر خواستها و نکات مبارزاتی زیر تاکید داریم:

1- مساله بازنشتسگان مساله کل جامعه و کل کارگران است. باید همه جامعه و همه کارگران از خواستهای بازنشستگان حمایت کنند.

– پیوند مبارزاتی میان بازنشستگان و کارگران شاغل.

بازنشستگان گنجینه‌ای گرانبها از مبارزه و تجربیات مبارزاتی هستند. شركت آنان در مجامع عمومی كارگران و ارتباط آنان با كارگران شاغل مجرای مناسبی برای انتقال این تجربیات است. خصوصا متاسفانه بدلیل فقر جامعه  بخشی از کارگران بازنشسته  بدلیل نیاز مالی هنوز ناگزیر  به کار هستند. این کارگران پیوندشان با محیط‌های كار وصل است و از محیط‌های كار كنده نشده‌اند و میتوانند نقش مهمی در مجامع عمومی كارگری و تاثیری گذاری بر تصمیماتش داشته باشند. باید آگاهانه تلاش كرد که بازنشستگان در مجامع٬ محافل و اجتماعات و جلسات کارگران شرکت کنند و امکان یابند که مسائل و مشکلات خود را طرح کنند. کارگران باز نشسته هیچگاه نباید احساس کنند که با مسائل و مشکلات خود تنها رها شده‌اند. باید علیه تضیقاتی كه بر آنها اعمال میشود وسیعا اعتراض كرد.

2 – اعتراضی متحد علیه طرح تغییر قانون تامین اجتماعی از جمله افزایش سن بازنشستگی، افزایش پرداختی ماهانه کارگران به صندوق بازنشستگی، افزایش سن بازنشستگی کارگرانی که در رشته های سخت و زیان آور کار میکنند. و..

3- خواستهای بازنشستگان:

– همه کارگران و کارکنان جامعه بالای 55 سال ، اعم از زن و مرد باید بتوانند از حق پایه ای بازنشستگی  و داشتن زندگی ای انسانی برخوردار باشند.

-پرداخت حقوق بازنشستگی باید معادل بالاترین حقوق دریافتی در دوره اشتغال کارگران باشد. و  همراه با افزایش سطح دستمزدها ترمیم شود.  حداقل میزان بازنشستگی پایه باید به میزان بالای نزخ تورم دولتی باشد و میزان ان متناسب با میزان نرخ قیمت دیگر اجناس در جامعه بوده و به نسبت رشد قیمت ها افزایش یابد.

سالهاست که بخش عظیمی از کارگران قراردادی کار میکنند. سنوات پرداخت حق بیمه آنها برای تعیین میزان حداقل مستمری بازنشستگی شان کفاف نمیکند و یا بعضا حتی از حق برخورداری از همین حقوق بسیار ناچیز بازنشستگی محرومند. اینها همه قوانینی است برای محروم کردن بخش وسیعی از جامعه از برخورداری از حقوق پایه ای خود و از جمله حق بازنشستگی.

میزان بازنشستگی پایه بطور واقعی نباید از سطح پیشرفت استانداردهای امروز زندگی بشری پایین تر باشد و باید به نسبت افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت دیگر کالاها باید افزایش یابد.

4- دستمزد و حقوق کارگران و مستمری بازنشستگان باید سر موعد هر ماهه پرداخت شود.

5- بیمه درمانی رادیگال حق همه مردم است.

6- تاکید بر جلسات هفتگی بعنوان محلی برای متحد شدن و متشکل بودن و داشتن محلی برای تجمعات هفتگی خود. و برپایی تجمعات هفتگی برای تبادل نظر و پیگیری خواستهایشان و مراودات خود

7- ایجاد تسهیلات لازم برای تامین مسکن برای  بازنشستگان و اختصاص امکانات زیستی متناسب با وضعیت جسمانی و کهولت آنان.

8- – در مقابل گرانی ای حاکم و افزایش هر روزه قیمت ها دولت مسیول است.  کارگران بازنشسته همراه با همه مردم دیگر قبض های آب و برق و گاز را نمی پردازند.

– بازنشستگان در ایران از خواستها فوری بازنشستگان ذوب آهن اصفهان و بیانیه 5 ماده ای آنها حمایت میکنند. خواستهای این بیانیه عبارتند از:

– بیمه درمانی رادیگال حق همه مردم است

– افزایش فوری حقوق ها و به میزان بالای نرخ تورم دولتی

– پرداخت سر موعد حقوق ها

تحصیل رایگان در همه سطوح حق همه مردم است. بعلاوه بارنشستگان بر خواستهای زیر تاکید میکنند:

– برگزاری  جلسات هفتگی بعنوان محلی برای متحد شدن و متشکل بودن. و تعیین دو روز یکشنبه و سه شنبه برای تجمعات در دفتر امور بازنشستگی اصفهان

کارگران بازنشسته ذوب آهن اصفهان شکل مناسب سازمانیابی خود را تعیین کرده اند.

خواستهای کارگران بازنشسته ذوب آهن خواستهای همه کارگران بازنشسته است.

– کانال جدید یک ابزار مهم برای متحد کردن مبارزات بازنشستگان  وهمه بخش های جامعه. پای این برنامه ها بنشینند. از این برنامه ها برای رساندن صدای اعتراضشان و متحد کردن صف مبارزاتشان استفاده کنند.